Pienet hetket, joista hyvä olo syntyy

Pienet hetket, joista hyvä olo syntyy

Viime aikoina olen huomannut taas, miten paljon hyvää oloa syntyy ihan tavallisista asioista.

Siitä, kun nurmikonleikkuun jälkeen ilma tuoksuu kesältä.
Siitä, kun omenapuut ja kirsikkapuut puhkeavat kukkaan.
Siitä, että saa kädet multaan ja voi istuttaa ensimmäiset perunat ja kurpitsat.

Keväällä kaikki tuntuu heräävän vähitellen eloon — myös oma mieli.

 

Hyvinvointi syntyy pienistä asioista

Monesti ajattelen, että hyvinvointi ei synny suurista hetkistä.

Se syntyy pienistä asioista, jotka pysäyttävät hetkeksi:
aamukahvista ulkona,
lintujen laulusta,
keinun hiljaisesta liikkeestä
tai siitä tunteesta, kun aurinko lämmittää kasvoja pitkän talven jälkeen.

Mutta elämä ei täällä ole pelkästään rauhallista keinuttelua ja seesteisiä hetkiä.

 

Mieli rauhoittuu

Viime aikoina hyvää mieltä ovat tuottaneet myös vähän rouheammat asiat.

Moottorisahan ääni.
Puutavaran pilkkominen kasaan.
Remonttien suunnittelu, tavaroiden läpikäyminen ja kierrättäminen.

Juuri valmistunut keittiöremontti tuntuu edelleen ihanalta.
Ja samalla huomaan jo suunnittelevani seuraavaa projektia.

Ehkä minussa on vähän sellainen ikuinen haaveilija ja remontoija.

Ja kummallista kyllä — juuri sellainen konkreettinen tekeminen rauhoittaa joskus kaikkein eniten.

Se tunne, kun saa vähitellen tehtyä tilaa ympärilleen, tuntuu hyvältä myös omassa mielessä.

 

Hyvää läheltä

Ja sitten on nämä pienet alkukesän jutut, joita odotan joka vuosi.

Nyt pihalla kasvaa taas pieniä nokkosia, juuri sopivia kerättäväksi.

Ajattelin tehdä niistä nokkospestoa.

Siinäkin on jotain ihanaa, että omasta pihasta löytyy jotain hyvää ja hyödyllistä ihan melkein huomaamatta.

 

Kirja valmistuu

Tänä keväänä olen tehnyt myös yhden itselleni tärkeän asian.

Kirjan aineisto on lähtenyt taittajalle.

Se tuntui samaan aikaan ihanalta, jännittävältä ja vähän epätodelliseltakin.
Ikään kuin jokin pitkään mukana kulkenut ajatus olisi hiljalleen muuttumassa oikeaksi.

 

Oman näköistä elämää

Ehkä hyvä elämä rakentuu lopulta juuri näistä hetkistä.

Ei täydellisistä päivistä, vaan pienistä asioista, jotka tuntuvat omilta.

Kevään valosta.
Multaisista käsistä.
Moottorisahan äänestä.
Nokkospestosta.
Uusista suunnitelmista.

Ja siitä tunteesta, että juuri nyt elämä tuntuu ihan omalta 💛

Takaisin blogiin

Kirjoita kommentti

Huomaa, että kommenttien täytyy olla hyväksytty ennen niiden julkaisemista.